måndag 4 maj 2009

Jakten har startat...

....på sovrumsinspiration! När jag kom på den lysande idén med New England-stil i sovrummet så hade jag bilden klar i huvudet över hur det skulle bli. Men så fick vi ju så himla många fina kommentarer om golvet (stort tack alla för det!) att nu börjar jag få lite prestationsångest för att få till resten av rummet lika fint.
.
Resultatet är att jag nu börjar närma mig sökrekord på Google över möjliga kombinationer av New England + inspiration för att försöka hitta min tolkning av den så kopierade stilen. Utmaningen? Att med relativt få möbler, detaljer og tyger få till en härligt avslappnad men personlig känsla med lagom mycket maritima inslag.
.
På en kvällspromenad i Stavanger häromveckan fastnade jag utanför Straen Interiør. Deras skyltfönster är som en godisbutik för barn. Dessvärre kom jag inte in, den här butiken tycker nämligen att det är helt logiskt att stänga kl 17 på vardagar - en timma efter att folk slutar jobba. Eller kanske det är precis det de är ute efter? Inredningsarkitekter som får betalt för att shoppa och hemmafruar som inte har så mycket annat för sig? Tyvärr hör jag inte till någon av kategorierna och får således nöja mig med att fönstershoppa tills jag får chansen att faktiskt komma in till stan före kl 17 någon gång...
.
Hursomhelst - här är något av det jag fastnade framför på tidigare nämnd kvällspromenad:
.
Till och med fasaden på butiken är underbar - men så är ju stora delar av centrala Stavanger så här fint också då!


En sån här lampa är mitt i prick i det relativt stora sovrumsfönstret!


...eller den här?...

...och åh - den här gillade jag jättemycket också! För att inte tala om fotoramen intill...

Härlig uppbäddad säng men möjligens - och det här trodde jag aldrig skulle komma från mig - ett par stjärnor för mycket för min del

Lexington är självklart representerat!

Funderar att sätta en lampa på byrån - kanske en sån här hade varit fin där? Eller så blir det en kandelaber. Eller... åh, jag vet inte...

2 kommentarer:

Maria sa...

Hej hoppsan lilla jagerskan!

Vilken härlig butik du hittat, men vad är det med Norrmän och deras tänk? Typiskt:)

Finfina saker verkar butiken ändock ha. Supersnygga lampor. Jag gillar den på bild nr två, och den på bild nummer tre, och. Äsch alla var ju fina ju!

Följ din magkänsla och sug ordentligt på karamellen så ska du se att du får till ditt sovrum precis som du vill ha det tillslut.

En annan börjar smått fundera på hur det kommer att bli när jag fått piffa loss på min altan. Har ju min bild i huvudet. Vill inte handla på mig saker innan. Behöver låta allt sjunka in vartefter projektet växer fram. Jag tycker det är roligast då. Eller egentligen handlar det om en erfarenhet rikare jag blivit. Nämligen den att jag vet att om jag börjar samla på mig saker innan allt är klart vill jag ändå ha annat när jag väl ska sätta igång:)

Nu måste jag nog börja packa. Drar till Gotland igen imorgon. Inte så sugen just nu. Vill ju hjälpa till hemma. Istälet får jag se fram emot att se att det hänt saker till jag kommer hem. Fast jag föredrar att det växer framför näsan på mig:)

Kramisar Maria

Tinnar och torn sa...

Hej där lilla mammsen!

Snabb liten titt här hos dig. Nu har du skrivit massor igen ;o)

Tror du kommer att få till rummet superfint. Skit i prestationen, möblera med saker DU tycker om så blir det bra. Golvet är sååå fint.

Jag tror jag kommit på ett sätt att få upp mina luftballonger nu, så snart kanske. Ska bli skoj att se dina sen. Mobilen är så fin.

Nä du nu MÅSTE jag plugga :o) Ha det bra med maggen. Kramar Petronella