måndag 30 mars 2009

Sovrumsfix

Kort recap på vad som har hänt sedan sist (onsdag kväll alltså - inte tidigare idag...):

- Torsdag kväll: skön hemmakväll, äntligen torsdag ju!

- Fredag morgon: Winter wonderland bestämde sig för att avlägga visit, 25 cm nysnö utanför fönstret när vi vaknade. Ridå.

- Fredag eftermiddag/kväll. lyckades släpa mig upp ur sängen, jobba på förmiddagen och sen in till Oslo jobbgrej.

- Lördag: tidig start, massa fix hemma!

- Söndag: sen start, blev ännu senare tack vare sommartiden som gjorde entré. Lite fix, lite packande.

- Måndag morgon: mot flygplatsen, dags för en ny vecka i Stavanger

Jepp, så kan man också förklara de sista dagarnas frånvaro. Egentligen inte något annorlunda mot hur det brukar vara. Bara lite....mer avkoppling kanske? Hursomhelst, nu är jag tillbaka och här är lite bilder på vad det är vi (läs. Lars - själv har jag städat och tvättat...) har sysslat med i helgen.
.
Det här hörnet är det som har gett oss mest huvudbry. Det behövdes en hel del spackel, lite betong, några avklippta rör, ett par luckor som täckte för fläkthålet i taket och luckan till smygvinden (ses till höger i bild) men nu är det klart för lite vit målarfärg så är det färdigt sen!


I det här hörnet kommer en garderob med skjutdörrar från IKEA. I love it och längtar efter att få den på plats! Just nu har vi noll, lite, minimalt, zip med garderobsplats. Att få 150 cm garderob är ungefär en...tredubling av vad vi har nu. Så förstår ni ungefär hur efterlängtad den där garderoben är! På samma vägg som gamla luckan till vinden sitter på kommer sängen.


Framför skorstensmuren tänkte jag förstora ett fint svart-vitt foto på mig och Lars såhär. Eftersom det inte är tillåtet att skruva i väggen tänkte jag hänga upp den i tunn fisketråd och fästa med krokar i taken några centimeter ut från väggen så att det ser ut som att den hänger "fritt" i luften. Tror att det kan bli en fin effekt. Och mysigt att vara det sista man ser innan man somnar och det första man ser när man vaknar.


Taket har fått ett nytt lager med äggvit färg och ser genast mycket fräschare ut!



På den här väggen, mitt emot den vägg där sängen kommer att stå, tänkte vi placera vår dubbelbyrå i Malmserien från IKEA. Mycket IKEA i vårt sovrum nu inser jag... Färg? Vit såklart... :)




Här syns lite av golvet som alltså också ska bli vitt, en färg från Jotun som heter Chi. Det är en vit färg som går i en grå ton för att undgå att golvet upplevs som gult när eftermiddagssolen tittar in genom fönstret. Är inte helt säker på hur det kommer att gå mot äggvita väggar och tak så jag håller tummarna. Golvet ska grundas ikväll och målas imorgon och onsdag så jag väntar spänt på rapport hemifrån...



Sen har jag fastnat här....



....och här ett antal gånger under helgen. Älskar, älskar, älskar utsikten från fönstret och får liksom inte nog. Med väder, vatten och vind förändras landskapet där ute hela tiden och antalet sätt det kan vara bara breathtaking vackert verkar vara oändligt.

Så när väggar och golv är färdigmålade och allt har blivit vitt, vitt, vitt så ska det fyllas med härliga textiler. Har en sån här tanke i huvudet:

Tänkte mig en fin, stoppad och mjuk sänggavel och lakan i blandad kompott med lite Lexington, lite Gant, lite US Polo Assn, lite H&M Home. Är inte säker på gardiner ännu, lutar åt att bara ha en fin rullgardin med mörkläggning så att vi får det helt mörkt och kan hålla den värsta värmen borta på sommaren. (För det här rummet kommer att bli VARMT, puh...! Medicinen mot det är fina markiser men det återkommer vi till. En annan gång.) Fönstret kommer att bli utbytt lite längre fram mot ett nytt med spröjsar, likadant som vi har på första våningen.

Vi behåller våra nattduksbord i vitt (ehum, också IKEA...) så länge, men hoppas att Lars drabbas av Den Stora Motivationen när garaget är på plats i höst så att han får lust att snickra såna fina nattduksbord på de har på bilden ovanför till oss...

På byrån kommer nog TV:n tillbaka, och så har jag väldig lust på den här från Par Courrier. Med tidigare nämnd garderob och en liten barnsäng på plats så småningom så tror jag att det är ungefär det som kommer att få plats!

Jaha, sådärja. Då var alla helt à jour med våra sovrumsplaner då! Som ni märker har det gått in en del tänking, planering, filurande och till slut, äntligen lite fixande, i vårt nya sovrum. Ser verkligen, verkligen fram emot att få det klart och få flytta in. Och visa för er hur det har blivit såklart!

3 kommentarer:

Maria sa...

"Jag har lagt in ett litet inlägg som beskriver vad vi pysslat med i helgen"

Jorå....här sitter jag och läser åttans längsta inlägg hahaha. Kul iofs missförstå ej:) Fick dock läsa ett par g¨ånger så att jag inte skulle missa något.

Om du har lust för att dega och vila så ska du just DEGA och VILA. Det får man när man är i ditt tillstånd! Tycker absolut att du ska tillbringa många långa stunder med att kika ut genom ditt fönster och din fantastiska utsikt. Klart du ska ha en sådan kikare där från Par courrier. Passar perfekt att stå och spana över nejden med den. Att den dessutom är supersnygg gör ju inget.

Vilken härlig ide med fotot hängande lite från taket. Cool ide, och vilken fin bröllopsbild på er! Så vackra!

Det ser ut att bli jättefint och vilsamt vackert i sovrummet. Tycker om allt det vita tänket med dina bruna inslag i textilierna. Lars lär nog hamna i garaget för att snickra ihop sådana nattbord vad det lider misstänker jag:) Män fattar vad en nöjd kvinna vill ha, fast de är lite tröga ibland.

Jag vet inte vad som tagit åt mig gällande bloggandet. Först tar jag en paus då jag är låg (mitt problem har dock inte löst sig ännu) och sedan kommer jag tillbaka med en sådan blogglust att jag vet inte vad jag ska göra av alla mina inlägg jag har i huvudet. Har tusen fler som bara vill spruta ut ur mig. Bäst och "djura" på som Alexandra brukar säga medan lusten finns där:)

Du ser bara här, mina fingrar bara "springer" runt på tangetbordet och skriver utan att jag egentligen hänger med. Hihi.

Det är lätt att skriva om kärleken till sina barn. Vänta bara får du se. När du väl får din bebis i famnen kommer det att slå dig med dunder och brak hur märkligt, naturligt, fantastiskt det är att helt plötsligt få förmågan att älska en annan människa så mycket att det närapå gör ont. Det spelar sedan ingen som helst roll hur gamla de är. Ditt/dina barn klamrar sig förevigt fast i hjärtat så till den milda grad att de blir ett med dig!

Hoppas du hittade något sött och smarrigt i butiken runt hörnet:)

Massor av kramar

StrandviksVillan sa...

Vilket mega-inlägg!!
Sovrummet kommer verkligen bli superfint och jag är säker på att du får till det precis som på bilden (som jag dreglat över flera gånger tidigare...)

Ahaaa... nu vet jag också hur jag ska pynta framför vår mur, antingen på nedre eller övre våningen ;)

StrandviksVillan sa...

Hej igen!
Skulle ju också skriva att vilken underbar utsikt ni har (har ju sett bevis på det tidigare också)
Blev nyfiken så jag letade på Google Earth, jättekul, nu vet jag var du bor!!
Stor kram!