onsdag 22 augusti 2012

Vårt senaste tillskott

Som jag nämnde igår så har alltså familjen utökats med en till liten prinsessa under det långa blogguppehållet. Faktum är att jag precis hade upptäckt att jag var gravid när jag skrev det sista inlägget i höstas och kort därefter var jag gravid i ordets alla bemärkelser. November var jag i stort sett bortrest hela månaden i diverse jobbresor och efter det satte diverse graviditetskrämpor in. Beräknad födsel var runt midsommarafton men redan den 24 maj, fyra veckor för tidigt, bestämde sig vår lilla docka för att titta ut. Blev en vanlig förlossning den här gången och det var en ny upplevelse (läs mer om när Astrid föddes här), men känns bra att få ha varit med om bägge delar.

De första dygnen var omtumlande - inte minst eftersom vi var helt oförberedda på den tidiga ankomsten och ingenting var förberett hemma. Eftersom Ada dessutom var prematur och relativt liten (2350g) så låg hon inne på Nyfødtintensiven de första par dygnen. Efter fem dagar på sjukhuset fick vi äntligen åka hem till en förväntansfull storasyster och pappa.

De tre månader som har gått sedan dess har varit väldigt intensiva - det är definitivt en omställning att gå från ett till två barn. Inte minst det ständiga dåliga mamma-samvetet över att aldrig kunna ge bägge barnen 100% uppmärksamhet samtidigt... Men samtidigt njuter jag av mammaledigheten och vårt andra lilla mirakel! Ada är en snäll liten tjej som äntligen har börjat sova hela natten och numera generöst bjuder på sina underbara små leenden. Astrid är duktig storasyster som mer än gärna pysslar om Ada. Ingen syskonavundsjuka ännu, även om vi har märkt små tecken på att Astrid vill ha sin del av uppmärksamheten också. Tror och hoppas att vi klarar av att fördela uppmärksamhet och kärlek så gott det går mellan våra två skatter!

Nu ligger Ada och sover gott i sin vagn och jag ska passa på att förbereda middag innan det är dags att hämta på dagis.

Ha en bra dag kära vänner och läsare!

 En dag gammal på sjukhuset

Personalen på sjukhuset hade gjort den sötaste namnlappen! 

Lilla, lilla handen... 

Redo för hemfärd från sjukhuset! 

 Två veckor gammal

Två månader gammal

Stolt storasyster!

Inga kommentarer: