lördag 1 september 2012

Nytt i vardagsrummet - soffgrupp

Inspiration till mitt framtida vardagsrum!

Åh, tänk om vardagsrummet på bilden ovanför var mitt! Då hade jag inte varit i något annat rum i hela huset....!

Lördag morgon och min favoritstund på hela veckan. Tänkte passa på att avsluta ett inlägg jag påbörjade tidigare i veckan medan storasyster myser med frukt framför tecknat, lillasyster sover och pappan i huset tar lite sovmorgon. Lugnt och skönt med andra ord!

Det är inte bara matsalsmöbeln som har blivit utbytt på sistonde. Vi har länge också velat göra något med vår tv-hörna i vardagsrummet, eftersom vi bara hade en soffa för tre personer. Världens skönaste soffa men det hjälper inte mycket när inte en gång hela familjen kan sitta någorlunda skönt och se på tv samtidigt. Det hela kulminerade när jag var relativt höggravid, sjukskriven och låg mycket på soffan och vilade - Lars höll på att bli galen på att det alltid var så trångt när vi skulle försöka slappna av lite på kvällen. Förutom fler sittplatser var jag också ute efter ljusare och något mindre soffor som inte stal så mycket ljus och plats.
Jag när en hemlig dröm om vita Howardsoffor med tillhörande fåtölj och härliga puffar men med två små barn och en svart hund inser jag att det får förbli en dröm några år till. Därför valde vi IKEA den här gången och soffor som vi vågar använda (thank god för tvättbar klädsel!).


Vi valde soffor ur Karlstad-serien i klädseln Lindö beige. Det är en något kraftigare klädsel med lite struktur i som står emot fläckar lite bättre (inbillar jag mig) . Passar bra eftersom Astrid redan har lyckats mosa banan i soffan...



Vi valde också att byta ut den stora vita tv-hyllan (syns t.ex i det här inlägget) mot en enkel Lack-hylla och sätta tv:n på väggen för att spara lite plats. Nu ser vi på någon form av förvaring för decoder och DVD-spelare under tv:n, svårt att hitta något som passar in tycker jag. Antingen för romantiskt eller för modernt eller för plastigt. Ser fram emot när alla "duppedingser" som hör till tv:n är helt integrerade så att man slipper alla extra apparater!


Klockan och bordet från Fogia behåller vi, två av mina favoritsaker här i huset! Är också väldigt förtjust i mitt tennfat med glasunderlägg med sjökortsmotiv från Västkusten på. Under bordet skymtar boken "Sommar med systrarna Von Sydow". En härlig kokbok med superbra recept och tips för mammor som vill laga god mat, göra det lite fint och dekorativt men som inte har all tid i världen. De vackra bilderna från Marstrand är pricken över i:et!

[....]

 Nej, innan jag har hunnit avsluta det här inlägget (avbruten av amning, byta DVD till Astrid, lägga Ada i vagnen ute, äta lite snabb frukost etc etc etc) har det nästan hunnit bli förmiddag. Vi ska rensa i ett av våra förråd innan det är dags att åka till barnens farmor och farfar för att fira farmors födelsedag i det härliga vädret vi har idag! I [heart] brittsommar!

Ha en härlig helg!

Inga kommentarer: